Щоденник креативізації особистості




Л.Й. ПЕТРИШИН

 


студента _____________________________________________
                                        (Прізвище, ім'я, по батькові)
інститут ПЕДАГОГІКИ І ПСИХОЛОГІЇ ТНПУ ім. В. ГНАТЮКА
кафедра СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ
освітньо-кваліфікаційний рівень____________ (бакалавр, спеціаліст, магістр)
напрям підготовки _______________________
спеціальність ____________________________ курс, група





                                                                       Тернопіль


І. МЕТА І ЗАВДАННЯ ЩОДЕННИКА КРЕАТИВІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
Щоденник креатівізації – відображає особисті записи МСП у процесі системного формуванні креативності особистості, при цьому він виступає певним путівником в процесі самоактуалізації та саморозвитку кративності як особистісно-професійноі властивості.

Метою набуття навичок самоактуалізації, саморозвитку та самореалізації креативних умінь, навичок та компетентності в процесі навчально-виховної діяльності вишу.
Завдання щоденника:
-    формування здатності до творчого пошуку та винахідливості;
-    формування здатності творчо мислити та проявляти педагогічну уяву, чуйність і такт;
-    саморозвивати та синтезувати креативні знання, уміння і навики у процесі вияву креативної компетентності МСП;
-    виявлення індивідуального креативного потенціалу та здібностей студентів;
-    формування креативної активності МСП та самосвідомлення її необхідності у професійній сфері.
У „Щоденнику креативізації” зазначено основні форми й методи креативного зростання особистості МСП в професійній підготовці, а також виділено шляхи реалізації креативної компетентності студентів на грунті власного досвіду самого студента.

ІІ. ФУНКЦІЇ ЩОДЕННИКА КРЕАТИВІЗАЦІЇ У СИСТЕМІ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОСТІ МСП.
  оптимізація та корекція (виявлення індивідуального креативного потенціалу та здібностей студентів, їх опис, аналіз та корекцію);
  саморозвиток та самоактуалізація (набуття навичок самоактуалізації, саморозвитку та самореалізації креативних умінь, навичок та компетентності в професійній сфері діяльності).

ІІІ. ЗМІСТ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТА (МСП).
  діагностика власного креативного потенціалу та креативних здібностей,
  особистісні рекомендації щодо формування креативної особистості,
  укладання програми формування креативності, продукування креативних ідей у соціально-педагогічній сфері,
  рекомендації щодо визначення шляхів реалізації креативної компетентності студентів.

IV. ОПИС ВЛАСНИХ ВРАЖЕНЬ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА, отриманих у процесі пізнання себе як креативної особистості, самоактуалізації креативних особливостей та самореалізації креативної компетентності в професійній діяльності.
У даному розділі щоденника слід вказати поради й недоліки, які з’являлися в процесі саморозвитку та самоактуалізації формування креативної особистості майбутнього соціального педагога як фахівця соціальної сфери.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО УКЛАДАННЮ ЩОДЕННИКА

1. Укладіть щоденник і зробіть його індивідуальним, при цьому можна прикрасити обкладинку, надавши їй оригінальність завдяки незвичайним прикрасам або аплікації.

2. Почніть заповнювати розділи. Не переживайте і не розмірковуйте довго над тим, з чого почати. Спробуйте просто висловити все, що хочете на даний момент. Можливо, кращі ваші думки будуть абсолютно спонтанними.

3. Однією з функцій креативного щоденника є можливість вивчити свій креативний потенціал та здібності, оптимізувати їх у процесі саморозвитку та сомоспостереження. Тому не бійтеся випробовувати нові креативні техніки та методики. Не бійтеся повторювати прийоми, які ви побачили в статтях, журналах, відео або неті. У цьому і полягає суть креативного щоденника. Записуйте свої думки з приводу експерименту. У вас може вийти міні-стаття на тему використання креативності у соціально-педагогчній сфері.

4. Подумайте про щось, що днем змусило вас відчути щастя чи злість. Один із плюсів щоденника полягає в тому, що в ньому можна дати вихід негативним і позитивним емоціям. Ви можете записувати такі речі, про які ніколи не розповісте, або зробити графічне зображення креативної ідеї, або намалювати аналітичну таблицю.

5. Вся суть у тому, що тільки ви вирішуєте, яким змістом заповнити креативний щоденник, у ньому ви можете замалювати свої ідеї або просто записати їх словами. Якщо ви вивчаєте нові креативні техніки, то це послужить хорошою практикою, а також дозволить підтримати вашу креативну активність.

6. Заглушіть самокритику. Не бійтеся експериментувати і робити помилки. Це ваш щоденник. Заповнюйте його тим, що подобається тільки вам.

7. Записуйте всі свої ідеї, як тільки вони виникають у вас в голові, так ви зможете стежити за прогресом вашого креативного саморозвитку, зміною настроїв та інтересів, і зрозуміти як  ви просуваєтесь в опануванні креативних знань, умінь та навиків.

8.„Щоденник креативізації” повинен бути репрезентований на семінарських та практичних заняттях із курсів „Педагогіка обдарованості”, „Креативна педагогіка” та „Креативнсть у соціально-педагогічній сфері діяльностіі”.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

І. Діагностика власного креативного потенціалу та креативних здібностей.
Студенту необхідно продіагностувати себе як творчу особистістьза поданими діагностичними методиками, та описати визначені результати

1. Діагностика особової креативності Е.Е. Туніка.
Мета: визначити чотири особливості творчої особи: допитливість (Л); уява (в); складність (с) і схильність до ризику (Р).
Інструкція. Це завдання допоможе вам з'ясувати, наскільки творчою особистістю ви себе рахуєте. Серед наступних коротких пропозицій ви знайдете такі, які ясно личать вам краще, ніж інші. Їх слід зазначити знаком «Х» в колонці «В основному вірно». Деякі пропозиції личать вам лише частково, їх слід помітити знаком «Х» в колонці «Частково вірно». Інші твердження не підійдуть вам зовсім, їх потрібно відзначити знаком «Х» в колонці «Ні». Ті твердження, відносно яких ви не можете прийти до рішення, потрібно помітити знаком «Х» в колонці «Не можу вирішити».
Робіть позначки до кожної пропозиції і не замислюйтеся довго. Тут немає правильних або неправильних відповідей. Відзначайте перше, що прийде вам в голову, читаючи пропозицію. Це завдання не обмежене в часі, але працюйте щонайшвидше. Пам'ятаєте, що, даючи відповіді до кожної пропозиції, ви повинні відзначати те, що дійсно відчуваєте. Ставте знак «Х» в ту колонку, яка понад усе личить вам. На кожне питання виберіть лише один відповідь.
Бланк відповідей
Ф.И.О. ______________________________________
Дата «____» ________ 200 __ р.
Пів ________ Вік ______________________
Місце навчання або роботи ______________________


Опитувальник
1.      Якщо я не знаю правильної відповіді, то спробую здогадатися про нього.
2.      Я люблю розглядати предмет ретельно і детально, аби виявити деталі, яких не бачив раніше.
3.      Зазвичай я ставлю питання, якщо чого-небудь не знаю.
4.      Мені не подобається планувати справи заздалегідь.
5.      Перш ніж грати в нову гру, я повинен переконатися, що зможу виграти.
6.      Мені подобається уявляти собі те, що мені потрібно буде взнати або зробити.
7.      Якщо щось не удається з першого разу, я працюватиму до тих пір, поки не зроблю це.
8.      Я ніколи не виберу гру, з якою інші незнайомі.
9.      Краще я робитиму все як завжди, чим шукати нові способи.
10.  Я люблю з'ясовувати, чи так все насправді.
11.  Мені подобається займатися чимось новим.
12.  Я люблю заводити нових друзів.
13.  Мені подобається думати про те, чого зі мною ніколи не траплялося.
14.  Зазвичай я не витрачаю час на мрії про те, що коли-небудь стану відомим артистом, музикантом, поетом.
15.  Деякі мої ідеї так захоплюють мене, що я забуваю про все на світі.
16.  Мені більше сподобалося б жити і працювати на космічній станції, ніж тут, на Землі.
17.  Я нервую, якщо не знаю, що станеться далі.
18.  Я люблю те, що незвично.
19.  Я часто намагаюся представити, про що думають інші люди.
20.  Мені подобаються розповіді або телепередачі про події, що сталися у минулому.
21.  Мені подобається обговорювати мої ідеї в компанії друзів.
22.  Я зазвичай зберігаю спокій, коли роблю щось не так або помиляюся.
23.  Коли я виросту, мені хотілося б зробити або зробити щось таке, що нікому не удавалося до мене.
24.  Я вибираю друзів, які завжди роблять все звичним способом.
25.  Багато існуючих правил мене зазвичай не владнують.
26.  Мені подобається вирішувати навіть таку проблему, яка не має правильної відповіді.
27.  Існує багато віщою, з якими мені хотілося б по експериментувати.
28.  Якщо я одного дня знайшов відповідь на питання, я дотримуватимуся його, а не шукати інші відповіді.
29.  Я не люблю виступати перед групою.
30.  Коли я читаю або дивлюся телевізор, я представляю себе ким-небудь з героїв.
31.  Я люблю уявляти собі, як жили люди 200 років тому.
32.  Мені не подобається, коли мої друзі нерішучі.
33.  Я люблю досліджувати старі валізи і коробки, аби просто поглянути, що в них може бути.
34.  Мені хотілося б, аби мої батьки і керівники робили все як завжди і не мінялися.
35.  Я довіряю свої відчуттям, передчуттям.
36.  Цікаво передбачити що-небудь і перевірити, чи прав я.
37.  Цікаво братися за головоломки і ігри, в яких необхідно розраховувати свої подальші ходи.
38.  Мене цікавлять механізми, цікаво поглянути, що у них усередині і як вони працюють.
39.  Моїм кращим друзям не подобаються безглузді ідеї.
40.  Я люблю вигадувати щось нове, навіть якщо це неможливо застосувати на практиці.
41.  Мені подобається, коли всі речі лежать на своїх місцях.
42.  Мені було б цікаво шукати відповіді на питання, які виникнуть в майбутньому.
43.  Я люблю братися за нове, аби поглянути, що з цього вийде.
44.  Мені цікаво грати в кохані гри просто ради задоволення, а не ради виграшу.
45.  Мені подобається роздумувати про щось цікаве, про те, що ще нікому не приходило в голову.
46.  Коли я бачу картину, на якій змальований хто-небудь незнайомий мені, мені цікаво взнати, хто це.
47.  Я люблю перегортати книги і журнали для того, щоб просто поглянути, що в них.
48.  Я думаю, що на більшість питань існує одна правильна відповідь.
49.  Я люблю ставити питання про такі речі, про які інші люди не замислюються.
50.  У мене є багато цікавих подів як на роботі (учбовому закладі), так і удома.
Обробка даних
При оцінці даних опитувальника використовуються чотири чинники, особи, що тісно корелюють з творчими проявами. Вони включають Допитливість (Л), Уяву (В), Складність (С) і Схильність до ризику (Р). Ми отримуємо чотири сирі показники по кожному чиннику, а також загальний сумарний показник.
При обробці даних використовується або шаблон, який можна накладати на аркуш відповідей тесту, або зіставлення відповідей випробовуваного з ключем в звичайній формі.
Ключ
Схильність до ризику (відповіді, що оцінюються в 2 бали)
а) позитивні відповіді: 1, 21, 25, 35, 36, 43, 44;
б) негативні відповіді: 5, 8, 22, 29, 32, 34;
в) всі відповіді на дані питання у формі «може бути» оцінюються в 1 бал;
г) всі відповіді «не знаю» на дані питання оцінюються в -1 бал і віднімаються із загальної суми.
Допитливість (відповіді, що оцінюються в 2 бали)
а) позитивні відповіді: 2, 3, 11, 12, 19, 27, 33, 37, 38, 47, 49;
б) Негативні відповіді : 28;
в) всі відповіді «може бути» оцінюються в +1 бал, а відповіді «не знаю» — в -1 бал.
Складність (відповіді, що оцінюються в 2 бали)
а) позитивні відповіді: 7, 15, 18, 26, 42, 50;
б) негативні : 4, 9, 10, 17, 24, 41, 48;
в) всі відповіді у формі «може бути» оцінюються в +1 бал, а відповіді «не знаю» — в -1 бал.
Уява (відповіді, що оцінюються в 2 бали)
а) позитивні: 13, 16, 23, 30, 31, 40, 45, 46;
б) негативні: 14, 20, 39;
в) всі відповіді «може бути» оцінюються в +1 бал, а відповіді «не знаю» — в -1 бал.
В даному випадку визначення кожного з чотирьох чинників креативності особи здійснюється на основі позитивних і негативних відповідей, що оцінюються в 2 бали, частково співпадаючих з ключем (у формі «може бути»), оцінюваних в 1 бал, і відповідей «не знаю», оцінюваних в -1 бал. Використання цієї оцінної шкали дає право «покарати» недостатньо творчу, нерішучу особистість.
Цей опитувальник розроблений для того, щоб оцінити, в якій мірі здатними на ризик (Р), допитливими (Л), такими, що володіють уявою (в) і що віддають перевагу складним ідеям (с) рахують себе випробовувані. З 50 пунктів 12 тверджень відносяться до допитливості, 12 — до уяви, 13 — до здатності йти на ризик, 13 тверджень — до чинника складності.
Якщо всі відповіді збігаються з ключем, то сумарний сирий бал може дорівнювати 100, якщо не відмічені пункти «не знаю».
Якщо випробовуваний дає всі відповіді у формі «може бути», то його сира оцінка може скласти 50 балів в разі відсутності відповідей «не знаю».
Кінцева кількісна враженість того або іншого чинника визначається шляхом підсумовування всіх відповідей, співпадаючих з ключем, і відповідей «може бути» (+1) і віднімання з цієї суми всіх відповідей «не знаю» (-1 бал).
Чим вище сира оцінка людини, що переживає позитивні почуття по відношенню до себе, тим більше творчою особою, допитливою, з уявою, здатною піти на ризик і розібратися в складних проблемах, він є; всі вищеописані особові чинники тісно пов'язані з творчими здібностями.
Можуть бути отримані оцінки по кожному чиннику тесту окремо, а також сумарна оцінка. Оцінки по чинниках і сумарна оцінка краще демонструють сильні (висока сира оцінка) і слабкі (низька сира оцінка) сторони дитяти. Оцінка окремого чинника і сумарний сирий бал можуть бути згодом переведена в стандартні бали і відмічена на індивідуальному профілі.
Порівнюючи російські і американські дані, Е. Е. Тунік відзначає, що по опитувальникові особових характеристик можна говорити, що по всіх чинниках: Допитливість, Складність, Схильність до ризику і Сумарний бал — російські середні показники вище американських, за винятком показників за Уяву, де вище американські дані (відмінності статистично значимі, t - критерій Стьюдента).
Основні критерійні прояви досліджуваних чинників:
Допитливість. Суб'єкт з вираженою допитливістю найчастіше запитує всіх і про все, йому подобається вивчати пристрій механічних речей, він постійно шукає нові дороги (способи) мислення, любить вивчати нові речі і ідеї, шукає різні можливості вирішення завдань, вивчає книги, ігри, карти, картини і т. д., аби пізнати якомога більше.
Уява. Суб'єкт з розвиненою уявою: придумує розповіді про місця, які він ніколи не бачив; уявляє, як інші вирішуватимуть проблему. яку він вирішує сам; мріє про різні місця і речі; любить думати про явища, з якими не стикався; бачить те, що змальоване на картинах і малюнках, незвично, не так, як інші; часто відчуває подив з приводу різних ідей і подій.
Складність. Суб'єкт, орієнтований на пізнання складних явищ, виявляє цікавість до складних речей і ідей; любить ставити перед собою важкі завдання; любить вивчати щось без сторонньої допомоги; проявляє наполегливість, аби досягти своєї мети; пропонує дуже складні дороги вирішення проблеми, чим це здається необхідним; йому подобаються складні завдання.
Схильність до ризику. Виявляється в тому, що суб'єкт відстоюватиме свої ідеї, не звертає уваги на реакцію інших; ставить перед собою високі цілі і намагатиметься їх здійснити; допускає для себе можливість помилок і провалів; любить вивчати нові речі або ідеї і не піддається чужій думці; не дуже заклопотаний, коли однокласники, вчителі або батьки виражають своє несхвалення; вважає за краще мати шанс ризикнути, аби взнати, що з цього вийде.

Ваші результати_____________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________


2.ТЕСТ ВЕРБАЛЬНОЇ КРЕАТИВНОСТІ (RAT) С. МІДНИКА
(адаптація Л. Р. Алексєєвої, Т. С. Галкіної)
Огляд
Запропонована методика є російськомовним адаптованим варіантом тесту С. Мідника (тест віддалених асоціацій). Методика адаптована в лабораторії психології здібностей Інституту психології Російської академії наук на вибірці школярів старших класів Л. Р. Алексєєвої, Т. С. Галкіної, на вибірці менеджерів у віці від 23 до 35 років - А. Н. Вороніним.
Розроблений тест призначений для діагностики вербальної креативності, яка визначається як процес перекомбінування елементів ситуації. В даному випадку випробовуваним пропонуються словесні тріади (трійки слів), елементи яких належать до взаємно віддалених асоціативних областей. Випробовуваному необхідно встановити між ними асоціативний зв'язок шляхом знаходження четвертого слова, яке об'єднувало б елементи так, щоб з кожним з них воно утворювало деяку словосполуку. Як стимулювальний матеріал в тесті використовуються 40 словесних тріад.
Розроблена ж методика направлена на виявлення і оцінку що існує у випробовуваного, часто прихованого, такого, що блокується креативного потенціалу, а не особливостей діяльності випробовуваного в даних експериментальних умовах.
Завдання методики не були як-небудь обмежені. Вона була побудована не за принципом тесту або завдання, а як необмежене поле діяльності у вигляді однотипних завдань.
Випробовуваного не можна обмежувати часом вирішення тестових завдань. Бажано працювати з випробовуваним індивідуально, хоча можливий і груповий варіант.
Мідник надавав велике значення розминці (warm up). Випробовувані, такі, що мають розминку перед основною серією, мали явну перевагу перед випробовуваними, позбавленими її. Розминка необхідна для полегшення процесу входження випробовуваного в діяльність і адаптацію до неї.
Розминка в російськомовній модифікації є вербальними завданнями, побудованими за «принципом омоніму»: випробовуваному пропонують дві слово-якості двох різних значень омоніма, необхідно підібрати відповідне кожному загальне слово. Таким чином, випробовуваний лише вводиться в діяльність за рішенням вербальних завдань, проте принцип вирішення основних завдань не дається.
Безпосередньо після розминки дається перша серія основних завдань. Друга серія проводиться з випробовуваним через певний проміжок часу (3-5 днів) після першої серії. Характерною рисою першої серії є те, що дається інструкція, що не містить установки на досягнення оригінальних результатів, тобто випробовуваному просто пропонується вирішувати вербальні завдання, без якої-небудь орієнтації на те, що необхідні оригінальні, образні і багаточисельні рішення.
Інструкція.
Особливості процедури тестування:
Робота проводиться індивідуально, але можна працювати і з невеликими групами (до 20 чоловік). Для проведення експерименту вибирається тихе, добре освітлене приміщення. Обов'язково, аби випробовуваний сидів за столом один (випадок роботи з групою) для виключення спілкування під час експерименту. Тестові завдання пред'являються на окремих листах, на яких випробовуваний записує варіанти своїх відповідей.
Перед початком роботи у випробовуваного має бути серйозне і доброзичливе відношення до експерименту, що можна досягти продуманими поясненнями, відповідними зросту і стану випробовуваного. Закінчивши вступну бесіду, експериментатор пропонує інструкцію до розминки. Розминка є своєрідним обговоренням можливостей вирішення тестових завдань.
Інструкція до розминки:
«Зараз я запропоную вам невеликі словесні завдання. Перед основною серією проведемо невелику розминку для того, щоб ви зрозуміли суть завдань і уявили собі механізм їх рішення. Я даю вам два слова. Ви підбираєте до них третє, таке, аби воно поєднувалося з кожним запропонованим, тобто могло скласти з ним словосполуку. Наприклад, вам даються слова: дерев'яна, піонерська. Відповіддю можуть служити слова: лінійка, кімната. Які ще слова ви можете запропонувати?
Візьмемо іншу пару: гаряча, кахельна.
Відповідь: плитка.
Ви можете міняти слова-стимул-реакції граматично: гаряча підлога, кахельна підлога.»
Випробовуваному пропонують картки із завданнями розминки, які він послідовно вирішує, записуючи відповіді на самих картках.
Завдання розминки: фірмові, рекордні; дитяча, чорнильниця; шахова, витончена; паперовий, осінній; смачний, англійський.
З випробовуваним постійно обговорюється момент можливості-неможливості вживання певних виразів. Експериментатор в процесі обговорення підводить випробовуваного до думки про можливість вживання найнеймовірніших словосполук.
Якщо розминка є своєрідним обговоренням, тобто роботу випробовуваного в парі з експериментатором, то подібне спілкування повністю виключається при проведенні основних серій. Експериментатор зачитує інструкцію, потім пропонує поставити виниклі питання. Для відповіді на них експериментатор знов зачитує вголос відповідні місця з інструкції. Аби не порушити адекватність умов експерименту, експериментатор не повинен намагатися роз'яснювати своїми словами сенс завдань і приклади рішень. Переконавшись, що випробовуваний зрозумів єство завдання, експериментатор дозволяє узяти першу картку з першої серії.
Інструкція до 1 Серії:
«Отже, переходимо до основної серії завдань. Суть кожного завдання приблизно така ж, що і в завданнях розминки. Лише тепер вам пропонуються не два, а три слова. Ви підбираєте до них таке четверте, яке б личило до кожної слова-стимул-реакції, тобто могло б скласти словосполуку з кожним запропонованим словом. Наприклад, швидкий, зелений, повний, словом-відповіддю бути слово поїзд. Ви можете також змінювати слова граматично, використовувати приводи. Наприклад, годинник, скрипка, єдність. Відповіддю може служити: майстер: годинний майстер, скрипковий майстер, єдиний майстер, або з приводом - майстер по годиннику.
Якщо у відповідь на запропоновані стимул-реакції у вас виникає не одна, а декілька асоціацій, напишіть все. Відповіді пишіть на цих же картках. Якщо ви змінюєте слова-стимул-реакції, то пишіть лише пропоноване слово. Працюйте зручному для вас режимі, в часі ви не обмежені. Оскільки тут важливі суто ваші особисті результати, будь ласка, не відволікайтеся і працюйте індивідуально.»
Інструкція до 2 Серії:
Інструкція до даної серії дається іншими словами: «Сьогодні я даю вам завдання, подібні минулим, але мета наша стає цікавішою, декілька навіть ускладнюється. Постарайтеся, аби ті образи, ті асоціації, які приходять вам в голову у відповідь на запропоновані слова, були б як можна оригинальніші і яскравіші, незвичайними, образними. Хай це будуть словосполуки, які в звичайному житті навіть не вживаються і звучать вельми незвично. Постарайтеся здолати ваші стереотипи мислення і створити щось нове і оригінальне. Умови ті ж: ви можете міняти граматичну основу слів, використовувати приводи. Свої відповіді пишіть на картках.
Ще раз нагадую вам про мету сьогоднішньої роботи: постарайтеся продемонструвати в своїх відповідях оригінальність і самобутність свого мислення. Хай ваші словосполуки будуть яскравими і незвичайними, мабуть навіть інколи дивними. Нове і оригінальне завжди звучить незвично і здається позбавленим сенсу. Хай це не лякає вас - зараз ви творите!!! Дайте волю власної фантазії. Дозвольте собі забути про мовні норми, про норми побутової мови кожного дня. І заговорите новою оригінальною красивою мовою.
Постарайтеся на кожне завдання дати якомога більше відповідей, оригінальних і незвичайних.»
Таким чином, друга серія основних завдань практично не відрізняється за стимулюючим матеріалом від першої серії. Основна відмінність полягає в інструкції, мета якої - максимально мотивувати випробовуваного. У інструкції підкреслюється, що випробовуваний повинен «творити» і продемонструвати в своїх відповідях оригінальність і самобутність мислення, причому таких повинно бути якомога більше.
Зміст





Ключі.
Алгоритм розрахунку основних показників тесту.
Всі результати, отримані на певній вибірці, фіксуються і зводяться в загальну таблицю, де по вертикалі заносяться прізвища випробовуваних, а по горизонталі всі запропоновані випробовуваним відповіді на слова-стимул-реакції. На серію робиться окрема таблиця.
Критерії оцінки:
1. Кількість асоціацій.
,
де х — загальна кількість відповідей; в — загальна кількість завдань.
(У даному варіанті тесту в кожній серії пропонувалося по двадцять завдань. Якщо на 20 завдань випробовуваний запропонував 36 відповідей, його індекс оригінальності буде рівний 36/20= 1,8).
2. Індекс оригінальності.
Спочатку вважається індекс оригінальності кожної відповіді, а потім індекс оригінальності всіх відповідей випробовуваного, тобто індекс оригінальності його роботи.
Робота проводилася таким чином: на кожну стимул-реакцію складається список відповідей, запропонований в даному виборі, і підраховується частота тієї, що зустрічається кожної відповіді.
, де Z — індекс оригінальності кожної відповіді; i — номер завдання; r - частота тієї, що зустрічається конкретної відповіді в кожного випробовуваного відносно даної однорідної вибірки.
Всі індекси оригінальності відповідей конкретного випробовуваного складаються.
, де N ор – індекс оригінальності роботи випробовуваного; Х – загальна кількість відповідей.
Наприклад, на стимул-реакцію «швидкий, зелений, повний», з 50 випробовуваних 46 дали відповідь «поїзд», індекс оригінальності даної відповіді дорівнюватиме 1/46. Таким чином, прораховуються індекси всіх відповідей даного випробовуваного і виходить сума індексів випробовуваного: 1/5 + 1/6 + 1/7 + 1/24 = 9,8.
Індекс оригінальності даного випробовуваного дорівнюватиме 9,8/20 = 0,49.
3. Індекс унікальності відповідей. Унікальною вважається відповідь, в якої індекс оригінальності Z i= 1
, де N ун — індекс унікальності відповідей (відносно даної вибірки); l — кількість унікальних відповідей (Z i = 1)
4. Індекс селективного процесу.
Для здобуття цього індексу потрібна додаткова процедура, яка полягає в наступному: всі запропоновані в даній вибірці на кожну стимул-реакцію відповіді зводяться в загальну таблицю і потім пропонуються випробовуваному. Випробовуваний зі всіх зафіксованих відповідей повинен вибрати найбільш оригінальний і яскравий.
Подібний вибір проводиться і групою експертів. Потім вибори порівнюються.
Індекс селективного процесу обчислюється за наступною формулою:
, де Р — число збігів виборів; В — загальна кількість завдань.
При аналізі результатів більш інформативними є якісні показники (Nоп, Nум). Кількісний показник (Nа) важливий лише з точки зору, висловленої Мідником, що серед великої кількості відповідей з більшою вірогідністю може бути отримана оригінальна відповідь.
Випробовувані упорядковуються за шкалою креативності по показнику оригінальності, потім коректуються по показнику унікальності. І лише потім відбувається корекція по кількісному показнику. Індекс селективного процесу є найменш об'єктивним, оскільки залежить від думки експертів, і враховується в останню чергу.

 Ваші результати_____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________


3. Тест ВЕРНОНА
Цей портативний тест розрахований на дослідження загального інтелекту, зокрема, гнучкості та швидкості мислительних операцій. Тест містить 30 рядків, для кожного з яких необхідно виконати наступну інструкцію.
ІНСТРУКЦІЯ :
1.Порівняйте початкові літери двох слів. Якщо вони різні, то поставте знак “Х” у колонку № 1, якщо ж вони однакові, то зробіть у ній прочерк.
2.Порахуйте кількість приголосних звуків в обох словах разом і отриманий результат запишіть цифрою у колонку № 2.
3.Визначіть, яке з двох слів довше (за кількістю букв у слові). Якщо перше слово довше, то зверніть увагу на те, що воно означає ( за умови, що це жива істота – впишіть у колонку № 3 літеру А; назва країни – літеру Б; неживий предмет – літеру В). У колонці № 4 поставте прочерк.
  Якщо ж довшим виявиться друге слово, то потрібно так само поставити відповідну до нього літеру у колонку № 4, а в колонку № 3 поставити прочерк.
4. Якщо обидва слова у  рядку  належать   до  однієї  категорії (жива істота, назва країни, неживий предмет), то поставте у колонку № 5 знак “Х”, якщо ж ні, то поставте у ній прочерк.
Для дорослого час виконання тесту – 10 хвилин, для підлітка – 20 хвилин, для молодшого школяра – 25 хвилин. Якщо за відведений час усі рядки теста будуть заповнені правильно, ставитьтся 10 балів. Це дуже висока оцінка.
 За кожну незаповнену клітинку оцінка знижується на 0,1 бала. За кожну помилку оцінка знижується на 1 бал. Можливі й оцінки з від’ємним показником. 
 

 

Оцінка, менша від +5 рахується невисокою (погана норма).
Бланк до тесту ВЕРНОНА

К Л Ю Ч  до  тесту  ВЕРНОНА

 

 

 Ваші результати_____________________________________________________________

_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________

 
4. Тест Креативність” (автор Н. Вишнякова)
Тест Креативність дає змогу виявити рівень творчих схильностей особистості і побудувати психологічний креативний профіль, рефлексуючи креативний компонент образу Я-реальне і уявлення про образ Я-ідеальне.
Порівняння двох образів креативності Я-реальне і Я-ідеальне дає змогу визначати креативний резерв і творчий потенціал особистості, відповідаючи на питання тесту. Уважно прочитайте запитання. Якщо даєте позитивну відповідь на запитання поставте знак +, негативну – знак в графи Я-реальне і Я-ідеальне. Довго над відповіддю не замислюйтесь, бо перша відповідь імпульсивна і, зазвичай, правильна.
Будьте щирими!

 


Оброблення результатів: кількість балів за кожним індексом креативності визначається за ключем тесту при підсумовуванні отриманих балів. Якщо в респондента відповідь на питання збігається з ключем тесту, він отримує один бал за цим індексовим показником: Я-реальне та Я-ідеальне. Наприклад, якщо на перше питання респондент відповів позитивно (+) у графі Я-реальне та Я-ідеальне і ключ відповіді +, то за перший індекс М (творче мислення) він отримує один бал, якщо негативно (), то не отримує нічого. Необхідно пам’ятати, що ключ до тесту ставиться за кожну якість не тільки до Я-реальне, але і до Я-ідеальне.
Таблиця результатів у балах
 

 

Побудова психологічних профілів креативності Я-реальне та Я-ідеальне
Для побудови психологічних профілів креативності намалюйте два кола Я-реальне та Я-ідеальне і розділіть кожне на вісім частин. Розташуйте отримані відрізки осі з середини на десять рівних частин. На них відкладаються бали, які відзначаються точками на осі кожного креативного показника. Вони свідчать про рівень восьми виділених креативних схильностей, які під час з’єднання точок складають психологічний профіль креативності.
Показники верхньої частини кола (1, 2, 8) відповідають свідомим, а нижні (4, 5, 6) – підсвідомим процесам творчої особистості. Показники 3 і 7 належать до граничних свідомо-підсвідомих психічних процесів.
З метою визначення резервів і творчого потенціалу особистості необхідно поєднати ці кола, позначивши червоною сполучною лінією контури психологічного профілю креативності Я-ідеальне і синьою – Я-реальне”.
                      Я-реальне                                     Я-ідеальне
Реальне та ідеальне уявлення про креативність та творчі схильності виконує 
функцію регулятора самооцінки й рефлексії. Проте, слід враховувати, що у всіх людей різне ідеальне уявлення про свої творчі можливості і вони часто бувають завищеними або заниженими. Ця проблема є предметом обговорення її з психологом у процесі психологічної консультації з метою психокорекції особистості.


Укінці варто відзначити, що до діагностики креативності необхідно підходити як до мініатюрної моделі творчого акту (П. Торранс), яка сприяє розвитку індивідуальної програми креативної особистості. Застосовувати створений тест Креативність необхідно паралельно з проективними методиками і професійним поглядом за процесом розвитку креативності в творчих формах діяльності. Справжній вияв креативності відбувається в процесі продуктивної діяльності, коли включення в творчий процес і прилучення до творчої діяльності людини поступово відбуваються психокорекція та самокорекція, в ході яких розкривається і формується креативний потенціал особистості.

     Ваші результати_______________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________



ІІ. Анкета визначення рівня розуміння креативності
для студентів соціальних педагогів
„Креативність як природа, як категорія, як діяльність”
Відповідайте на питання не замислюючись. Тут немає правильних або неправильних відповідей. Пам’ятайте, що, даючи відповіді на питання, Ви повинні відзначати те, що дійсно відчуваєте. На кожне питання виберіть тільки одну відповідь – так” або ні”.
1.      Креативність притаманна всім людям?
2.      Творчість і креативність пов’язані між собою?        
3.      Вам легко вдається знайти вирішення непередбачливої ситуації?
4.      Чи можна розвинути креативність?   
5.      Оригінальність і креативність – це одне і теж?
6.      Ви бачите вирішення проблеми там, де його не бачать інші?
7.      Руйнувати стереотипи – це добре?    
8.      Креативність може виявлятись тільки в одному напрямі творчості чи діяльності?
9.      Ви любите виконувати одноманітну роботу?
10.  Ви завжди дотримуєтесь правил?
11.  Чи можна вважати удосконалення чогось старого виявом креативності?
12.  Вам більше подобається процес діяльності чи кінцевий результат?
13.  Ви вважаєте себе креативною особистістю?
14.  Чи залежить креативність від рівня IQ?        
15.  Ваші рішення виважені та обдумані чи спонтанні?
16.  Креативність передається по спадковості?   
17.  Чи можна розглядати креативність лише як вид діяльності?         
18.  Вам важко пояснити людям свої ідеї?
19.  До вирішення проблем треба підходити одним і тим же чином?
20.  Вміння виокремлювати проблему є ознакою креативності?         
21.  Ви сумніваєтесь в очевидних речах?
22.  Ви любите фантазувати?
23.  Креативність виявляється тільки індивідуально, а не в групі?
24.  Ви доводите до кінця розпочаті справи?
25.  Ви легко можете уявити неіснуючий предмет чи явище?  
26.  Творчість є виявом креативності?      
27.  Ви завжди плануєте справи завчасно?
28.  Ви любите створювати щось нове?   
29.  Високий розумовий розвиток і є креативністю?
30.  До вирішення проблем треба підходити однаково?

                   Викладач: Для зручності обробки питання згруповані в таблиці.
Звірте свої відповіді з цим ключем – за кожну відповідь, що збіглася із відповідями, поданими в таблиці, ви отримуєте 1 бал.
1 бал за відповідь
ТАК – 2, 3, 4, 6, 7, 11, 12, 13, 20, 21, 22, 24, 25, 28.
НІ – 1, 5, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 26, 27, 29, 30.

Запишіть суму балів за кожною групою питань.
(Студентам МСП роздають таблиці та анкету, куди вони заносять отриманий результат).
ПРОТОКОЛ РЕЗУЛЬТАТІВ
0–9 – У Вас низький рівень обізнаності в понятті креативність”, Ви може щось і чули про нього, але не маєте ґрунтовних знань. Саме поняття здебільшого асоціюєте з чимось природним, дивним та незрозумілим.

10–19 У Вас середній рівень обізнаності в понятті креативність”. Ви нечітко усвідомлюєте його, розумієте як певну категорію, знаєте тонкощі, механізми, його дії. Ви знаєте, що креативність – це наукова категорія, за допомогою якої створюються нові ідеї, думки набувають творчого характеру. Певною мірою креативність притаманна Вам, хоча є ще що формувати.

20–30 – Ви приклад креативної людини. Про креативність Вам відомо все від А до Я, навіть якщо Вас розбудити в третій годині ночі, то впевнено скажете, що креативність – це творча, новаторська діяльність; новітній термін, яким окреслюються „творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактора”. Ви здатні втілити елементи власної креативності в професійну сферу діяльності


       Ваші результати_______________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________ 



ІІІ. РОЗРОБІТЬ КРЕАТИВНУ ІДЕЮ
У процесі розробки креативної ідеї Вам необхідно змінити напрям своїх думок, бути творчим і спонтанним. Сформулюйте свою ідею на папері, точно й позитивно. Потім проробіть її за допомогою контрольного списку.
·   Чи реалізована ваша ідея?                                                                                                       
·   При яких умовах?                                                                                                                    
·  У чому користь вашої ідеї?                                                                                                      
·  Яких вона вимагає витрат?                                                                                                     
·  Які наслідки вона може мати?                                                                                                
·   За якою ціною цю ідею (цей продукт) слід продавати?                                                      
·   Як вона виглядає в умовах конкуренції?                                                                              
·  Є чи в неї непотрібний баласт?                                                                                               
·  У чому слабкі сторони вашої ідеї? Як їх можна усунути або зменшити?                          
·  Хто готовий на просування вашої ідеї? Кого ще має бути залучити на свою сторону?  
·  Ваша ідея переконлива?                                                                                                           
·   Чи прагнете ви тих змін, які пов'язані з вашою ідеєю? Чи підходить ваша ідея до вашої професійної діяльності?                                                                                                                                             

ІV. Укладіть програму формування креативності як особистісно-професйної властивості, продукування креативних ідей у соціально-педагогічній сфері.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


V. Подайте власні рекомендації щодо визначення шляхів реалізації креативної компетентності майбутніх соціальних педагогів у професійній сфері.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


VІ. УКЛАДІТЬ КРЕАТИВНИЙ ПРОФІЛЬ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________




Немає коментарів:

Дописати коментар